Aktiviti dalam rumah

Pelajar yang dalam gambar ini mempunyai masalah ADHD. Umur dia ialah 14. Dia adalah pelajar tuisyen subjek geografi saya.

Saya akan pergi ke rumah memberikan tuisyen geografi dua kali sebulan pada hari Sabtu, masa 2:00pm hingga 5:00pm.

Selain itu, saya juga mengambil satu jam setengah untuk mengatasi masalah tingkah laku dan mengajar kemahiran harian. Berikut adalah aktiviti yang saya lakukan kepada pelajar saya:

  1. Latihan kemahiran “Asssociative Thinking”.
  • Tujuan latihan ini ialah untuk melatih kemahiran kreativiti dan fikiran association.
  • Contoh: Apple——-> Seed (selepas apple dimakan)——> Tree (ditanam dan menjadi)——> nest (burung membuat rumah di atas rumah)

Hasil kerja pelajar:

DSC03665

Hasil kerja pelajar

DSC03664

Hasil kerja pelajar

 

 

 

Sosial story yang menekankan tingkah laku pelajar

2. Sosial story

  • Matlamat Cerita Sosial adalah untuk berkongsi maklumat sosial yang tepat dengan cara yang mudah difaham.
  • Pelbagai cerita sosial boleh direkakan seperti cerita sosial yang menekankan ganjaran dan dendaan dalam mengubah tingkah laku murid-murid, cerita sosial yang menggalakkan penyertaan murid-murid dengan rakan-rakan sebaya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s